כמה עולה להעסיק אדריכלאדריכל הוא איש מקצוע חיוני עבור בניית פרויקטים חדשים בתחום הנדל"ן, או לחילופין ביצוע שיפוץ ושיקום של מבנים ישנים. אדריכל עובר הסמכה של שנים רבות, ונדרש לשלב בין ידע תיאורטי ומעשי. יש מקרים בהם ההמלצות של האדריכל מחייבות ומהוות תנאי להמשך העבודה, לעומת מקרים אחרים בהם אדריכל מצטרף אל מהנדסים, קבלנים ומפקחים בתור חבר בצוות מקצועי.

מה המרכיבים המשפיעים על המחיר?

כמו במקרה של נותני שירותים אחרים בשוק החופשי, גם מחירו של אדריכל משתנה בהתאם לדרישות הלקוח ולסוג הפרויקט המדובר. סקירת המחירים הנה כללית, ולא מחייבת ובתוכה ניתן למצוא מספר מרכיבים קבועים המשפיעים על המחיר:
א. ותק – אדריכל גובה עמלה על ייעוץ או הגשת תכניות על פי ותק. ככל שהאדריכל מנוסה, מוכר וותיק יותר, כך סביר להניח שהצעת המחיר שלו תהיה גבוהה. מבחינת הלוח, פנייה אל אדריכל מנוסה מקטינה את הסיכוי להפתעות בלתי צפויות, ולכן מדובר על השקעה משתלמת. במילים אחרות, עדיף לפנות אל אדריכל מוכר וותיק מאשר להתפשר על שירותיו של אדריכל צעיר, אשר אינו מחזיק בארגז הכלים הדרוש עבור הלקוח.
ב. פרויקט – מרכיב נוסף בעלות שירותיו של אדריכל הוא היקף העבודה. אדריכלים נוטים להציב רמת מחירים נמוכה וסבירה עבור פרויקטים גדולים, בהנחה כי מדובר על דרך אטרקטיבית לגיוס לקוחות. בפרויקטים קטנים ובעיקר בכל הנוגע לעבודה מול לקוחות פרטיים עשוי מחירו של האדריכל לעלות בצורה משמעותית. הפערים הגדולים הם בין בית פרטי, בניין משרדים, מבנה תעשייה, אולם המתנה וכדומה.
ג. תכולת התכנון – הצעת מחיר של אדריכל או מעצבי פנים מושפעת ישירות מתכולת התכנון. ראשית יש להגדיר את התכנון הרעיוני ולבחור בין תכנון מוקדם, סקיצות או חלופות תכנוניות לבין הדמיות. שנית נבדק התכנון בהיבט של רישוי. לאחר מכן יש לבדוק את הבנייה עצמה, את פיתוח החוץ, את עיצוב הפנים ולבסוף גם את תיאום היועצים. תכולת התכנון קובעת גם האם האדריכל יבצע פיקוח עליון אחר הפרויקט או יסתפק בפיקוח צמוד בלבד.

טווחי מחירים

מחיר ממוצע של שכר טרחה עבור שירותי אדריכל עומדים נכון להיום על בערך 5,000$, לא כולל מהנדס. אפשר לקבל הצעות מחיר משתלמות יותר במידה ומתאמים מראש פגישת היכרות, קובעים עם האדריכל באתר הבנייה ומקבלים המלצות ספציפיות. טווחי המחירים של אדריכלים מושפעים כמובן מהניסיון ומהרזומה של איש המקצוע, אך הם תלויים לא מעט בהשוואה אותה מבצע הלקוח בעצמו.
לסיכום, פרויקטים בתחום נדל"ן מחיייבים הוצאות גבוהות, ולכן גם שכר הטרחה של אדריכל הוא בהתאם. יש לבדוק את הותק של האדריכל, לבחור אותו על פי היקף הפרויקט, ולוודא תכולת תכנון מדויקת על פי צרכים ומטרות. כל הבדיקות הללו ימנעו פנייה אל אדריכל חסר ניסיון, ויוכלו לחסוך המון נזקים בלתי הפיכים בטווח הקצר והארוך.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן