כמה עולה הכנה למבחני מחוננים?

מבחני הכנה למחוננים

15 אחוז מהילדים מוגדרים כיום כמחוננים, כבעלי מנת משכל הנחשבת כגבוהה מהממוצע. היכולות יוצאות הדופן של אותם ילדים יכולות לבוא לידי ביטוי בדרכים שונות, בין אם בתחום אחד ובין אם במספר תחומים (באופן נרחב). אף על פי שמדובר בתכונה מולדת, כדי להביאה לידי ביטוי ולנצל אותה באופן מקסימאלי חשוב לפתח אותה ואת המיומנויות השונות הנלוות לה, כמו יצירתיות, סקרנות ויכולת להתמודד עם מצבי לחץ, לחקור את הסביבה וגם לדבוק במטרה. הדבר מתאפשר במסגרות לימודיות המותאמים לילדים מחוננים.

מהם מבחני מחוננים וכיצד להתכונן לקראתם?

מבחני מחוננים הם אחת הדרכים כיום לאתר מחוננים בגיל צעיר. מבחני מבחוננים נערכים בכיתה ב' לרוב, ומתבססים על בחינת מיומנויותיו של הנבחן כדי להעריך את יכולותיו ולקבוע האם אכן ניתן להגדירו כמחונן. כדי להגיע מוכנים למבחנים המאתגרים, מוצעים כיום קורסי הכנה למבחני מחוננים של כיתה ב', החושפים את הילד לנושאים שבהם מתמקד המבחן ועוזרים לו להיערך לכך בצורה הטובה ביותר ולהגדיל את סיכוייו להצליח בהם. עלות המבחן נקבעת בהתאם למסגרת המציעה אותו וגם לאופי ההכנה (האם מדובר במפגשים פרונטליים או בהכנה למבחן הנערכת כולה אונליין, באתר החברה). לרוב, העלות עומדת על בין 500 ש"ח (כאשר זו הכנה אונליין) ל-1,700 ש"ח ויותר (הדרכה פרטית, אחד על אחד).

יתרונות קורסי ההכנה

מבחני המחוננים בנויים ממספר שלבים כדי לאפשר לבוחנים לאתר בצורה המדויקת ביותר את המחונן ולזהות את יכולותיו השונות. יחד עם זאת, ואולי בשל האופן שבו הם בנויים, הדבר מהווה אתגר עבור הנבחנים, שעשויים להתקשות באופן הזה לבטא את היכולות הגבוהות שלהם ובשל כך להשיג תוצאות נמוכות. הלחץ בזמן מוסיף גם הוא לא מעט קושי על הנבחן וכדאי לדעת כיצד לנצל אותו בצורה הטובה ביותר ולענות על כמה שיותר שאלות בתוך פרק זמן קצר. בעזרת קורסי הכנה למבחני מחוננים של כיתה ב' לומד הילד כיצד להתמודד עם האתגר הזה, וכפועל יוצא מהקורס הוא מפתח אסטרטגיות פתרון שיעזרו לו לענות על השאלות השונות במבחן ולהתנהל בצורה יעילה למרות מגבלות הזמן.

במסגרת ההכנה למבחני המחוננים מתרגל הילד את חומרי הלימוד הרלוונטיים לאותה הבחינה ומפתח את מיומנויות הלמידה שלו, שיוכלו בהמשך לעזור לו גם בתחומים נוספים ולא רק בבחינת המחוננים עצמה. קורסי ההכנה מספקים לילד כלים שונים המסייעים לו לפתור את השאלות בבחינה ומעניקים לו כלי לימוד, מחקר וגם סקירה נכונה של השאלות הנתונות. בדרך כלל, מבחני המחוננים חושפים את הילד בפעם הראשונה לשיטה האמריקאית, כלומר, לשאלות רבות ברירה. על הילד להבין כיצד מתמודדים עם שאלות מסוג כזה וכיצד לאתר מתוך סך כל התשובות את הפתרון הנכון, תוך התייחסות למקרה או לאירוע המוצג באותה השאלה. במהלך קורס ההכנה לבחינה מתרגל הילד שאלונים שונים העוסקים בחשיבה מילולית, בחשיבה כמותית ובחשיבה צורנית, אותם נושאים שבהם עוסקת הבחינה.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן