כמה עולה הערכת שמאי מקרקעין לדירה?

הערכת שמאי - כדאי לברר היטב לפני שבוחרים אחד

אם אתם מבקשים למכור את הדירה שלכם, או לחילופין אתם מחפשים דירה, ומעוניינים לדעת שדירה שאיתרתם היא אכן במצב טוב – יש במקרים רבים צורך שעולה לפנות אל שמאי מקרקעין מוסמך לביצוע בדק בית. תפקידו של שמאי המקרקעין הוא לבדוק את תקינותם של נכסים שונים בתחום הנדל"ן, ולקבוע את ערכם. יש לציין כי תפקידו של שמאי מקרקעין הוא אף מעבר לקביעת שווי של דירות, והוא רשאי לקבוע את שווי גם של מבנים ציבוריים, מבנים מסחריים, תחנות דלק, ועוד. אולם – מה המחיר שהוא יגבה לשירותי בדק בית לדירה?

כך נקבע מחיר השמאות

●       בעלות או שכירות – יש הבדל בין הערכת שווי שהשמאי עושה לדירה שעומדת למכירה, לבין דירה שעומדת להשכרה. אמנם קיים מצב אפשרי שבו השמאות למכירה תהיה נמוכה בעלות מזו שמיועדת להשכרה, אך ברוב המקרים, שמאות מקרקעין לקביעת דמי שכירות, תהיה במחיר נמוך יותר, שכן מלכתחילה עלות העסקה היא נמוכה יותר.

 

●       שמאות לירושה – לעתים קרובות, כאשר ניתנת דירה בירושה למספר יורשים, אלו מזמינים שמאי מקרקעין בכדי שיעריך בכלל מהו ערך הדירה – בעיקר משום שיש רצון למכור או להשכיר אותה. שמאות לדירה בירושה היא שונה לעתים בעלויות שלה, אך לא בהכרח.

 

●       מצב הדירה – מעל לכל, מה שיקבע את המחיר אשר שמאי מקרקעין יגבה, יהיה תלוי כמובן בממצאים שהוא ימצא בבדק הבית. האם מדבור על דירה במצב טוב או רע? האם יש ליקויים רבים שצריך לאתר אותם? האם הדירה היא בשכונה במצב סוציו-אקונומי טוב או רע? חשוב לציין עם זאת, שאין דבר תלוי בהכרח במצב הדירה – אלא יותר במאמצים שהשמאי נדרש להפעיל, בכדי לקבוע את ערכה.

 

אז מה יהיה מחיר הבדיקה?

לשכת שמאי המקרקעין בישראל, קבעה תמחורים שונים לשירותים שהשמאי יכול לתת. ככלל, טווח המחירים אשר שמאי מקרקעין מציע נע לרוב בין 1,200 ש"ח לשמאות לדירה קטנה שקל להעריך את שוויה – ועד לסכומים של 8,000 ש"ח לשמאות מורכבת, לדירות גדולות, שמצבן דורש עיון מדוקדק.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן