כמה עולה הקמת גינת תבלין לבית?

משתלת הכפר החדשהמשתלה ביתית היא ללא ספק חלומם הרטוב של בעלי בתים פרטיים. במקום לבזבז זמן וכסף על רכישת תבלינים דרך רשתות המזון הגדולות, ניתן פשוט להקים כמה ערוגות תחת השמש וליהנות מתבואה בריאה ומזינה. הקמה של גינות תבלין לבית זולה יותר מכפי שנהוג לחשוב ויש לה יתרונות רבים. ראשית, היא מייצרת תבלינים לא מרוססים וכך משפרת את טעמם ואת הערך התזונתי שלהם. שנית, היא מבטיחה תבלינים טריים כל הזמן ואידיאלית עבור חובבי הבישול והקולינריה.

היום ניתן להקים גינת תבלין גם בבתים משותפים, בבניינים ובדירות גג. כבר לא חייבים חצר גדולה על מנת ליהנות מהתבלינים של הגינה. הדרישות העיקריות הן עבור רכישה של אדניות, אדמה, ציוד השקיה, זרעים ושתילים. יחד עם זאת, השאלה היא מה העלויות של מצרכים אלה ובעיקר כיצד נקבע המחיר.

גורמים המשפיעים על המחיר

יש מספר פרמטרים המשפיעים באופן ישיר על הקמה של משתלה ביתית או גינת תבלין פשוטה:

א. כמות – ככל שמגדילים את הגינה, כך נדרשת השקעה גדולה יותר של זמן ומשאבים כלכליים. גינה קטנה של מספר אדניות בלבד יכולה לעלות עשרות שקלים, בעוד גינה בתוך חצר גדולה תחייב השקעה של מאות שקלים לפחות.

ב. איכות – יש זרעים איכותיים הנמכרים על ידי משתלות מנוסות ומקצועיות וזרעים פחות איכותיים אותם ניתן להשיג בחנויות רגילות. האיכות של הזרעים לא תמיד משפיעה על התנובה והתוצרת, אולם יש לה משמעות ארוכת טווח. מי שמקים גינה לצורך שימוש נרחב בתבלינים יעדיף להשתמש בזרעים איכותיים.

ג. נדירות – זרעים נדירים של פרחים יוצאי דופן עולים הרבה יותר מאשר זרעים בסיסים כגון פטרוזילה, כוסברה, עלי רוקט וכדומה. מהבחינה הזו אין הבדל בין הקמת גינה עבור תבלינים בלבד לבין הקמת גינה לפרחי נוי. ככל שהזרעים יהיו נדירים יותר כך מחירם יעלה.

טווח מחירים

סקירה קצרה של טווח המחירים עבור האמצעים העיקריים המשמשים עבור הקמת גינת תבלין לבית יכולה לעזור למי שרוצה לחסוך בעלויות. המחיר של אדניות בסיסיות לדוגמא עומד על 15-25 ש"ח, בעוד המחיר של אדמה נקבע כאמור לפי האיכות אך ניתן לציין אותו בטווח משוער של 30-70 ש"ח. ציוד השקיה לא תמיד דרוש בשלבים הראשונים של הקמת הגינה ועדיף אפילו לוותר עליו עד שהזרעים נתפסים. מבחינת הזרעים והשתילים עצמם, הכל תלוי בכמות ובנדירות אולם בטווח מחירים של 15-90 ש"ח ניתן להשיג ציוד איכותי.

לסיכום, העלות הכללית של הקמת גינת תבלין עומדת על פי הערכות גסות על 100-400 ש"ח. כל אחד יכול להחליט איך הוא רוצה להקים את המשתלה שלו ואיפה להשקיע.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן