כמה עולה התקנת מערכת סולארית ביתית?

עלות של התקנת מערכות סולאריות מושפעת משורה ארוכה של פרמטרים. במאמר הבא נסביר כיצד בנוי המחיר ונבין מה היתרונות של מערכת מן הסוג הזה.

מערכת סולארית מייצרת חשמל שבו ניתן להשתמש כדי לקבל זיכוי מחברת החשמל. ייצור החשמל בכל מערכת תלוי במיקום הגיאוגרפי, בגודל הפאנלים ובאופיים. יש לציין כי הממוצע הארצי לייצור חשמל עם מערכות כאלה עומד על 1,750 קוט"ש לכל קילו ואט מותקן. יחד עם זאת, עלות ההתקנה אינה קבועה וגם היא מושפעת מפרמטרים שכדאי להכיר.
תקנות רשות החשמל בישראל מאפשרות לכל בעל בית פרטי להתקין מערכת סולארית לייצור חשמל. החשמל המיוצר משמש לצריכה פרטית והעודף מוזרם לרשת החשמל הארצית. בצורה כזו מעודדת חברת החשמל את האזרחים לנצל את הגגות של הבתים הפרטיים, על מנת להפיק חשמל בכמויות יחסית גדולות ולהקל על העומס. ייצור החשמל ממשיך גם אם החשמל נצרך על ידי דיירי הבית וגם אם לא.

פרמטרים המשפיעים על מחיר המערכות הסולאריות

אלו הגורמים העיקריים שקובעים כמה יעלה להתקין מערכות סולאריות ביתיות:

א. גודל המערכת – ככל שהמערכת גדולה יותר כך צפויה עלות ההתקנה לעלות, אך חשוב לזכור גם את ייצור החשמל לאורך זמן. השקעה במערכת גדולה עשויה להיות משתלמת מאוד לטווח הקצר והארוך. מערכת סולארית ביתית בגודל 15 קילוואט לדוגמא יכולה לייצר מעל 26,000 קוט"ש לשנה ולאפשר הכנסות של עשרות אלפי שקלים.

ב. בתים חדשים מול ישנים – בדרך כלל זול יותר להתקין מערכות סולאריות בבתים חדשים ולא בבתי קרקע ישנים. הסיבה לכך היא שבבתים החדשים יש כבר תשתית מוכנה לחיבור החשמל, כמו גם אמצעים מגוונים יותר של חברת החשמל עצמה. מי שרוצה לקבל הצעת מחיר מסודרת על התקנת המערכת צריך לתאם פגישת היכרות עם נציגי החברה המבצעת ולברר את השפעת הבית על העלות הסופית.

ג. סוג הגג – את ההתקנה מבצעים על גגות שטוחים או על גגות בשיפוע. במידה והגישה לגג מוגבלת או מסוכנת, המתקין צפוי לגבות תוספת מחיר. גם את ההשפעה של סוג הגג על המחיר הסופי ניתן לבדוק תוך יצירת קשר עם אנשי המקצוע שעוסקים בתחום. השאיפה היא להזמין שירותי התקנה מקצועיים וגם ליהנות מתקופת אחריות ארוכה ככל האפשר.

טווח מחירים

מערכת סולארית ביתית בגודל ממוצע של 15 קילוואט תעלה 100,000 ש"ח, בעוד התעריף הסולארי הניתן על ידי חברת החשמל עומד על בערך חצי שקל לכל קוט"ש. המערכת מספקת תשואה של בערך 15% בשנה והיא מתאימה לבעלי בתים ישנים וחדשים.
לצורך השוואה, מערכת כזו עלתה לפני 6 שנים כמעט 330,000 ש"ח. פערי המחירים מעידים על עלייה בביקוש ועל אמצעים טכנולוגיים שמשרתים את קהל הלקוחות וכיום משתלם יותר להתקין את המערכת.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן