כמה עולה טיפול פסיכיאטרי?

טיפול בהפרעה נפשית או במחלת נפש מתבצע רק על ידי רופא מומחה לפסיכיאטריה. במאמר הבא נסביר כיצד נקבעת עלות הטיפול ונציג את המחירים המקובלים בתחום

פסיכיאטר הוא רופא העוסק בתחום של בריאות הנפש. לצורך קבלת רישיון נדרש הרופא לסיים לימודי רפואה ולעבור התמחות בת ארבע שנים וחצי לפחות. יש רופאים המועסקים בעבודתם בקליניקות פרטיות, במרפאות ציבוריות או במרכזים קהילתיים לבריאות הנפש ובבתי חולים.

פסיכיאטר מחוזי הוא הגורם היחיד בישראל שלו הסמכות להורות לפי הנסיבות על בדיקה או אשפוז בכפייה, או על טיפול מרפאתי של אדם המתמודד עם מגבלה נפשית מסוימת. הקריטריונים הנבחנים טרם הפניית אדם לטיפול הם סיכון לעצמו ולאחרים, שיבוש קשה בבוחן המציאות וגם סירוב להיבדק על ידי איש מקצוע.

יחד עם זאת, יש להביא בחשבון כי רוב ההפרעות הנפשיות לא ניתנות לריפוי מוחלט. מטרת הטיפול היא לפיכך להתמקד בהשבת האיזון הביוכימי של הגוף. הטיפול גם תורם לריסון התסמינים והקלת מצוקת החולה תוך כדי שיקומו הנפשי.

פסיכיאטר


פרמטרים המשפיעים על המחיר

יש כמה גורמים הקובעים את עלות הטיפול:

א. סוג המפגש – מפגשים ראשונים בהם מתבצע אבחון יהיו פחות מהמפגשים הנערכים בהמשך. פערי המחירים המשמעותיים הם בין מפגשים 1-15 לבין מפגשים 16 והלאה. ככל שהטיפול אורך זמן רב יותר, כך צפויה כמובן גם העלות המצטברת לגדול.

ב. דרגת הרופא – יש הבדל בין פנייה לפסיכיאטר פרטי חסר ניסיון לבין פנייה לרופא בכיר. מבחינה כלכלית, הפערים עשויים להגיע לעשרות אחוזים ולעיתים אפילו למעלה מכך. רופא בכיר גובה תשלום בהתבסס על הניסיון והרקע התיאורטי שלו. מומלץ להיפגש עם מספר רופאים לפני שמקבלים החלטה ולהתרשם מהם גם ברמה האישית.

ג. השתתפות קופת החולים – קופות החולים בישראל משתתפות בחלק מהזמן בטיפול הניתן עבור המבוטח. מנגד, לכל קופת חולים יש דרגת השתתפות אחרת. המחיר הנגבה על ידי קופת החולים הוא לרבעון והוא משולם למעקב שוטף לאחר ביצוע הערכה. אפשר לברר את גובה השתתפות קופת החולים באמצעות שיחת טלפון מול נציגי הקופה או בעזרת אתרי האינטרנט הרשמיים.

ד. אופי הטיפול – בחלק מהטיפולים יש צורך במעורבות של אנשי מקצוע נוספים מלבד פסיכיאטר. אנשי מקצוע אלו עשויים להיות פסיכולוג, עובד סוציאלי, מטפל אמנויות או מומחה לריפוי בעיסוק. ככל שאופי הטיפול מורכב ורגיש יותר, כך צפוי מחירו לעלות.

טווח מחירים

אבחון אצל פסיכיאטר פרטי יעלה 500-1000 ש"ח, לעומת טיפול שוטף בו כל ביקור יעלה 400-700 ש"ח. אבחון דרך קופת חולים מכבי יעלה 61 ש"ח במפגשים 1-5 ולאחר מכן 183 ש"ח במפגשים 16-30.

במרפאות בריאות הנפש של קופת חולים מכבי ניתן השירות ללא תשלום. מבחינת המחיר לרבעון המשולם על ידי המבוטח, טווח המחירים נע סביב 27-31 ש"ח למבוטח.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן