כמה עולה לאפות בבית

אפייה בבית

אפייה היא אחד התחביבים הנפוצים ביותר על גברים ונשים ברחבי העולם. אפייה גורמת סיפוק, מאפשרת ביטוי אישי ויצירתי ויש לה גם ערך מוסף. בניגוד לתחביבים אחרים, האפייה מאפשרת לשלוט טוב יותר על סוגי המרכיבים של המאפים שאוכלים וכן לבחור את חומרי הגלם לפי ההעדפה האישית. אפשר להתחיל לאפות מגיל צעיר ולערב את הילדים ואת בני המשפחה. כל אחד בוחר סגנון אפייה שמתאים לו ומתנסה במתכונים מעניינים ומקוריים. יחד עם זאת, רבים טוענים כי הזמן, הטרחה והמחיר המלווים את האפייה הביתית, הופכים אותה לפחות משתלמת ביחס לקניית מאפים נכונים. אז מהן העלויות ומה צריך לקחת בחשבון בהשוואהת המחירים הזו? על כך במאמר זה.

פרמטרים המשפיעים על המחיר

בבואנו לדון בכדאיות המחיר של אפייה ביתית לעומת קניית מאפה מוכן ומתועש, יש לקחת בחשבון מספר פרמטרים:

אפייה בבית

א. מכשירי חשמל – הפעלתם של מכשירי חשמל אינה נעשית בחינם. במקרים רבים באפייה הביתית, בחלק מן המתכונים, נדרשים האופים החובבים לאפות במשך שעתיים ואף יותר את הבצקים שלהם. הוסיפו לכך גם את המערבל שלעיתים צריכים להשתמש בו או מכונת אפיית הלחם, וחשבו בדיוק את צריכת החשמל שאלו לוקחים. לעיתים תגלו כי החשמל הנדרש להכנת המאפה אינו ממש "מחיר של מה בכך"…

ב. מוצרי אפייה וחומרי גלם – אפייה ביתית דורשת שימוש בחומרי גלם מגוונים וכן בחומרים המיועדים להכנת הבצק ולהתפחתו (כדוגמת קמח, שמרים, אבקת אפייה ועוד). אלו כאמור נכנסים בתחשיב הכולל לגבי כדאיות האפייה הביתית. ככל שאיכות חומרי הגלם בהם משתמשים עולה, כך גם תעלה העלות הכוללת של המאפה הביתי הספציפי. יחד עם זאת, על הטעם המתקבל מן המאפה הביתי בעל חומרי הגלם האיכותיים, אי אפשר להתווכח….

ד. זמן – זמן שווה כסף ובתחום האפייה הביתית יש לו משמעות גדולה. בעיקר שזה נוגע למאפים ולחמים, זמן ההכנה הוא ארוך באופן משמעותי ויכול לעמוד על כמה שעות טובות במקרים מסויימים בשל הצורך להתפיח ולעצב את המאפה בטרם הכנסתו לתנור. אם אתם באמצע יום ארוך של סידורים או אורחים צריכים להגיע בכל רגע, להתחיל לאפות בבית כנראה לא יהיה הרעיון הכי טוב ובמקרה הזה עדיף כבר ללכת ולקנות משהו מוכן.

ה. בריאות- בעוד במאפים מוכנים, אין אפשרות לשלוט על כמות הסוכר, סוג הקמח ובאופן כללי המרכיבים המוכנסים למוצר, באפייה ביתית אתם שולטים בכל הפרמטרים וכך יכולים להחליט עד כמה המאפה יהיה "מושחת" או בריא. כאמור, היות ומאפים מתועשים מיועדים למסות של אנשים, לרוב משתמשים בחומרי הגלם הזולים ביותר ובתחליפים המעניקים צבע ומראה מלבב מה שמאפשר להציע אותם לקהל הצרכנים במחירים נמוכים יחסית של 12-20 ש"ח בלבד. מחיר נמוך זה אינו משקף את המחיר הבריאותי הגבוה שמשלמים מי שניזונים ממאפים מתועשים אלו לאורך זמן.

טווח מחירים

אחרי ההוצאה הראשונית על מכשירי חשמל וכלי אפייה נוספים, העלות הממוצעת של אפיית עוגה היא 12-23 ש"ח. מי שבוחר לאפות סדרת עוגות ועוגיות יזדקק ליותר זמן ולכן יצטרך לספוג הוצאה משוערת של 15 ש"ח. מצד שני, טווח המחירים הזה תמיד משתלם בהשוואה לעלויות של עוגות טובות בקונדיטוריה.

ובשורה התחתונהאין תשובה חד משמעית למה משתלם יותר

אם חשבתם שנאמר לכם שכן, אפייה ביתית משתלמת הרבה יותר, טעות בידיכם. למעשה התשובה היא שאין תשובה חד משמעית. מצד אחד, מאפים מוכנים חוסכים זמן הכנה, טרחה והם תמיד ייצאו טעימים ומוצלחים לעומת האפייה הביתית המתבססת על ניסוי וטעייה. הם גם לרוב משתלמים למדי מבחינת המחיר. מצד שני, המאפים המוכנים אינם שופעי בריאות, בלשון המעטה, ומשתמשים בחומרי גלם זולים למדי המשתקפים לעיתים גם בטעם. בנוסף, היות ומדובר במאפים מתועשים לרוב הם אינם גדולים ונדרש להוציא לעיתים כמה מאות שקלים כדי להציע כמות מספקת של מאפים אם מדובר במספר אורחים רב.

לעומת זאת, מאפים בייתים מציעים ריח נפלא בבית, שליטה מלאה בחומרים מהם מוכן המאפה, ויכולת להחליט עצמאית על גודל המאפה. למרות מה שאמרנו קודם לכן על חומרי הגלם ועלותם, אם משתמשים בחומרי גלם סטנדרטיים שניתן למצוא בכל רשתות הסופרים, עלותם לא אמורה לעלות על כמה עשרות שקלים.  ובמקרה שכזה, עלות ההכנה הביתית תהיה בהחלט תחרותית ביחס למאפים המוכנים.

המאמר נכתב בשיתוף פעולה עם חברת שמרית- שמרים טריים

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן