כמה עולה לגדל ילד?

ילדיםהורים מבינים רק שנים רבות לאחר הגעת הילדים עד כמה מדובר על הוצאה משמעותית. יקר מאוד לגדל ילד בישראל ובמדינות אחרות בעולם המערבי. יש להיערך מראש אל גובה ההוצאה, לגייס משאבים ולבקש עזרה ממוסדות פיננסיים, חברים או בני משפחה.

ילד דורש מסירות מוחלטת, מחויבות מלאה והוצאות על בסיס יומי. צעצועים עולים מאות שקלים, בגדים לא פחות, וכל זה עוד לפני שמדברים על ביקורי רופאים והפסד של ימי עבודה. בקיצור, ילד עולה הרבה כסף אך רמה דומה של סיפוק אי אפשר להשיג בשום דרך אחרת.

מה המרכיבים המשפיעים על המחיר?

יש מרכיבים יחסית קבועים המשפיעים על המחיר של גידול ילד:
א. גיל – תינוקות נחשבים יקרים יותר מאשר ילדים צעירים ובני נוער. ראשית, בחודשים הראשונים נדרשים האם או האב להישאר עם התינוק ולוותר על הכנסה אופציונאלית. שנית, במשפחות רבות מגייסים אומנת או מעון יום לצורך טיפול בתינוק. המשמעות הכלכלית של תינוקות היא אדירה, ולכן כדאי לשמור על מרווח שנים מסוים בין הילדים. צעירים ובני נוער עולים פחות משום שהם מפתחים מידה מסוימת של עצמאות, ולאחר מכן יכולים גם להשתתף בנטל.
ב. העדפות אישיות – הורים בוחרים כיצד לגדל את הילדים שלהם על פי העדפות אישיות. הורים אשר מעוניינים לרכוש רק בגדי מותגים, צעצועים מתקדמים או מכשירי חשמל עבור הילדים ימצאו את עצמם מהר מאוד בהוצאות גבוהות. ההעדפות האישיות משפיעות לא רק על אופיים של הילדים אלא גם על כמות המשאבים הדרושה. חשוב למצוא את האיזון מוקדם ככל האפשר, ולתת לילד אהבה ולא רק חומרנות.
ג. מיקום במשפחה – מחקרים מראים כי הורים מוציאים יותר כסף על הילד הראשון מאשר על הילד השני, השלישי וכן הלאה. הסיבה לכך קשורה להיבטים פסיכולוגיים ומעשיים. מבחינה פסיכולוגית, עם הילד הראשון מרגישים ההורים שהם צריכים לתת את כל כולם – גם אם הם לא עומדים בהוצאות. מבחינה מעשית, ילד שני נהנה מהבגדים והצעצועים שהשאיר האח הבכור, וכך מקל על הכיס של ההורים.

טווחי מחירים

חלק גדול מהמרכיבים המופיעים לעיל צריכים להיבדק באופן סובייקטיבי. אי אפשר לקבוע בצורה חד משמעית כמה עולה לגדל ילד, מבלי להתחשב בפערים חברתיים, תרבותיים, גיאוגרפיים, דתיים, מנטאליים וכלכליים. באופן כללי בלבד, העלות של גידול ילד עומדת על 200,000-500,000 ש"ח בין הגילאים 0-18 ולא לא כולל הלוואות חוץ בנקאיות שלוקחים במשך התקופה. יש הורים הנאלצים לממן את הילדים גם בגילאים מאוחרים יותר, לכן סקירת המחירים אינה מחייבת אלא מספקת פרספקטיבה כללית בלבד.
לסיכום, גידול ילדים הוא חוויה נפלאה המבטיחה לכל הורה סיפוק אדיר. מבחינה כלכלית כרוך תהליך הגידול וההתבגרות של הילדים בהמון הוצאות, אך ניתן למנוע אותן במידה ונערכים בצורה נכונה. הכירו את המרכיבים העיקריים המשפיעים על ההוצאות, התייעצו עם אנשי מקצוע, ובדקו מדי שנה כיצד ניתן לבצע שינויים בתקציב המשפחתי.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן