כמה עולה קורס מלגזות?

תקנות הבטיחות בעבודה משנת 1992 מחייבות ביצוע הדרכה לפני הפעלת מלגזה. על פי התקנה החדשה לרישוי והכשרת מלגזנים שנכנסה לתוקף בתחילת שנת 2006, יש צורך בקורס מיוחד שתפקידו להבטיח את בטיחות העובדים והסביבה. אדם שגילו מעל 18 שנה, והוא בעל רישיון נהיגה יכול לעבור את הקורס. משך הקורס עומד על מספר ימים בודדים בלבד, במהלכם נחשף התלמיד אל שורה ארוכה של נושאים תיאורטיים, מעשיים ומקצועיים, הקשורים אל הפעלת כלי ציוד מכני הנדסי.

לימודי הנהיגה הם לפי תכנית שאושרה על ידי רשות הרישוי והאגף לפיקוח על העבודה במשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה. הקורס מועבר רק בבית ספר המואשר על ידי משרד התחבורה להדרכת מלגזנים ובחינתם, ולכן כדאי לברר מראש איזה מוסד מחזיק באישור הנדרש. מעבר לכך, כדאי לבצע את ההכנות המקדימות, ולזכור כי מחירו של קורס מלגזות כולל נושאי לימוד כגון חוקים ותקנות, מושגי יסוד בפיזיקה, בטיחות, מבחן עיוני ומבחן שליטה.

המרכיבים המשפיעים על המחיר

עלותו של קורס מלגזות אינה קבועה ומושפעת ממספר מרכיבים:

סוג הקורס

התכנים בקורסים משתנים בהתאם למוסד הלימוד. לצד קורסים המתמקדים בהפעלת מלגזות ומתן רישיון ספציפי, יש קורסים הכוללים הפעלת מנופים וכדומה. חשוב לברר לגבי סוג הקורס הנדרש לצורך ההכשרה והפעלת הכלי. מי שמעוניין לעשות הסבה, ולקבל רישיון לצורך השתלבות תעסוקתית יכול להתייעץ עם נציגי משרד התעבורה.

מוסד הלימודים

יש הרבה מוסדות לימוד המאפשרים קורסים להכשרת נהגים על כלי צמ"ה. לימודים במסלול בוקר רגיל זולים יותר מלימודים במסלול ערב, המתאימים למי שמחזיק בעבודה, ומתקשה להתגמש מבחינת השעות. מוסד הלימודים קובע את עלות הקורס על פי מספר המרצים, הכשרתם והאמצעים העומדים לרשות התלמיד.

אגרות ותשלומים נלווים

העלות של קורס מלגזות אינה כוללת תשלום למשרדים ממשלתיים עבור הוצאת הרישיון. כמו בכל ענף אחר של תחום התעבורה, האגרות והתשלומים הנלווים הם חלק בלתי נפרד מהוצאת הרישיון. אין להקל ראש בעלויות אלו, ועדיף לצרף אותם אל ההשקעה הכללית עוד לפני תחילת הקורס.

טווחי מחירים

באופן כללי, המחיר של קורס מלגזות נע סביב ל- 800 ש"ח. קורסים יקרים במיוחד יכולים להגיע למחיר של 1,000-1,200 ש"ח, לא כולל אגרות ותשלומים. המחיר של הקורס משתלם למי שרוצה להשתלב במגוון עבודות בהן נדרשת הפעלה ונהיגה על מלגזה. בין אפשרויות התעסוקה ניתן למנות משרות כגון עגורן גשר או שער, אתתים, מובילי חומרים מסוכנים, הדרכת עבודות בגובה ועוד. הקורס הוא רק הצעד הראשון, ואחריו ניתן לקבל תעודות נוספות לאחר ביצוע הסמכות.

לסיכום, הפעלה של ציוד מכני הנדסי דורשת הכשרה ורקע מקצועי מקיף. המטרה של הקורסים היא להקנות לנהגים את הידע המתאים להפעלת הכלים מבלי לסכן את עצמם, את הסביבה ואת שאר העובדים.

עורך: אביטל גרומן מחברת קידמה ציוד לתובלה (1971) בע"מ

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן