כמה עולה שופר?

השופר הוא תשמיש מצווה אשר על פי היהדות משמש לקיום מצוות תקיעת שופר בראש השנה. זהו סמל יהודי מוכר עם טווח מחירים רחב המושפע ממספר פרמטרים קבועים 

שופר עשוי קרן חלולה של חיה בעלת קרניים. במקור, השופר הוא כלי נשיפה המשמש להשמעת רעש, יצירת תקשורת, העברת מסרים, השמעת הודעות והתרעה. אפשר למצוא שימושים מגוונים בשופר כמעט לכל אורך ההיסטוריה והוא מזוהה עם מגוון עצום של תרבויות ועמים. יחד עם זאת, מבחינת היהדות השופר הוא תשמיש מצווה. ההלכה קובעת כי יש להשתמש בשופר לקיום מצוות תקיעת שופר בחג ראש השנה. השופר הוא כיום סמל יהודי בולט ובתנ"ך הוא מובא בהקשרים רבים:

–          תקיעה להקהלת העם

–          תקיעה בתענית ציבור או בעצירת גשמים

–          תקיעה בעת הכרזת הודעות לציבור

–          מצוות תקיעה בשופר בשנת היובל

גורמים המשפיעים על המחיר

מחירו של שופר מושפע ממספר פרמטרים קבועים יחסית:

א. מין – יש מינים שונים של שופרות אותם רצוי להכיר. השופר נעשה בדרך כלל מקרנו של איל, כבש בוגר ממין זכר. לא משתמשים בקרן של שור וגם לא בקרן של בעלי חיים אחרים שקרניהם אינם חלולים, אלא עשויים עצם. מצד שני, ביהדות תימן נהוג היה לתקוע בראש השנה בשופר עשוי קרן אנטילופה. חומר הגלם משפיע על המחיר היות והוא קובע את עלות הייצור.

ב. נוסח – גם נוסח השופר משפיע על עלותו. יש שופרות בנוסח עדות המזרח, בנוסח תימן, בנוסח אשכנז ועוד. במקור הושפעו הנוסחים השונים מבעלי החיים הזמינים בכל סביבת מחיה, אולם כיום ההשפעות הן בעיקר תרבותיות ועל בסיס ביקוש והיצע.

ג. גודל – שופר קטן יכול להתאים לילדים העושים את צעדיהם הראשונים בתקיעה ותרועה, אך חזנים ואנשי מסורת לא יסכימו להתפשר ויעדיפו שופר גדול או ענק. גודל השופר משפיע לא רק על המחיר אלא גם על הקושי לייצר צליל מתוך הכלי. השיעור המינימאלי של השופר הוא 8-10 ס"מ ושופרות אשכנזיים דמויי האות ו' קטנים יותר.

טווח מחירים

כפי שניתן לראות, לשופר יש משמעות סמלית המלווה את היהדות כבר אלפי שנים. השופר מזוהה בין היתר עם המלכת ה', זכירת מעמד הר סיני, קריאה לחזרה בתשובה, תקווה לגאולה ועוד. כל אלו משפיעים על טווח המחירים והופכים את השופר לתשמיש מצווה ייחודי. כיום אפשר לרכוש שופר בטווח של 100-800 ש"ח. הפרמטרים המופיעים לעיל בהחלט משפיעים על מחיר השופר ועל ההיצע שלו.

מי שרוצה לקיים מצוות חייב להתייעץ עם אנשי מקצוע לפני רכישת שופר ולהבין שהמחיר הוא לא הפקטור היחידי שכדאי לבדוק. יש לבדוק האם השופר כשר, ממה הוא מיוצר ובאילו תנאים הוא הגיע לארץ. רק כך ניתן לשמור על המצוות ולרכוש שופר לפי כללי ההלכה.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן