כמה עולה תואר שני?

לימודיםהוראות המועצה להשכלה גבוהה קובעות נכון לשנת הלימודים תשע"ג כי שכר הלימוד לתואר שני באוניברסיטאות יעמוד על 13,485 ש"ח לשנה. שכר הלימוד במכללות הנו גבוה יותר, אך מושפע גם הוא מהחלטות המועצה, אולם עדיין ניתן למצוא לא מעט גורמים נוספים הקובעים כמה עולה תואר שני. במילים אחרות, הוראות המועצה להשכלה גבוהה אמנם מחייבות, אך הן משתנות לעיתים קרובות וקשה לסמוך עליהן. מי שרוצה לדעת כמה עולה תואר שני חייב להכיר את סל השירותים בגינו נגבים עוד תשלומים.

גורמים המשפיעים על עלות התואר השני

עלויות לימודי השלמה או קורסים באנגלית

שכר הלימוד האוניברסיטאי הוא אחיד ואינו לוקח בחשבון את עלויות ההשלמה. עלויות אלו משפיעות על המחיר בצורה משמעותית, בעיקר משום שהן מחייבות תשלום נוסף של עשרות אחוזים. בתכניות מסוימות של תואר שני ניתן לשלב את העלויות של לימודי השלמה על קורסים באנגלית בתוך שכר הלימוד הכללי. בכל מקרה, טווח המחירים עבור קורס כזה עומד על 2,500-4,000 ש"ח.

פטור לימודי

יש מסלולי תואר שני בהם ניתן לקבל זיכויים בגין פטור לימודי. הזיכוי הוא בדרך כלל פונקציה של לימודים קודמים או כישורים מיוחדים של הסטודנט. בחלק מהמרכזים האקדמיים ובעיקר במכללות מספקים פטור בסך 4.16% בערך משכר הלימוד המלא.

תשלומים נלווים

כל סטודנט חייב להכיר את התשלומים הנלווים לפני שהוא מברר כמה עולה תואר שני. תשלומים אלו מתחילים בעשרות שקלים על ביטוח תאונות אישיות או כניסה לחדרי כושר, אך יכולים להגיע לאלפי שקלים במצטבר עבור כל שנות הלימודים. מנוי שנתי לחנייה עולה לרוב 200-400 ש"ח. סך כל התשלומים הנלווים מגיעים במוסדות ההשכלה הגבוהה ל-800 ש"ח בממוצע לכל שנה.

מס גרירה

זהו פקטור משמעותי בחישוב שכר הלימוד לתואר השני. המשמעות של מס גרירה היא תשלום בגין אי סיום הלימודים בזמן שנקבע לכך מראש. מס הגרירה יכול להיות 25% משכר הלימוד, לכל שנה נוספת, אך במוסדות לימוד מסוימים הוא עומד על 10% בלבד.

הטבות

אפשר לקבל הטבות על שכר לימוד לתואר שני במידה ומבצעים את ההרשמה בזמן. ההטבה המרכזית ניתנת בגין תשלום במזומן ומגולמת בדרך כלל בסך של 2%-3%. הנחה נוספת ניתנת לבני זוג ואחים של חברי המוסד האקדמי, בעוד בחלק מהמקומות ניתנות הטבות לחיילים משוחררים.

פגישת ייעוץ עם נציגי המכללות

לסיכום, תואר שני הוא ללא ספק השקעה משתלמת לטווח הארוך, אך עלותו עשויה להיות גבוהה מהמשוער. סקירת המחירים המופיעה לעיל אינה מחייבת, וניתן להיעזר בה לצורך התרשמות בלבד. מי שמעונין לדעת כמה עולה תואר שני נדרש להגיע לפגישת ייעוץ עם נציגי המכללות או האוניברסיטאות, לברר לגבי מחירים ספציפיים, ולבדוק את ההתאמה של מסלולי הלימוד לדרישות המכללה.

 

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן