כמה עולים לימודי תואר ראשון

כמה עולה תואר ראשון

לא קלים הם חייו של הסטודנט בימינו. יוקר המחייה מכה בכל שכבות האוכלוסייה ואי אפשר להתחמק מזה. הוצאות היום יום כגון שכר דירה, אוכל, ביגוד ומיסים הולכות ותופחות ואנשים בקושי מסיימים את החודש.

 

ציבור הסטודנטים – אלו שאמורים לתפוס את מושכות המדינה בשנים שיבואו, מוצאים את עצמם במצב כמעט בלתי אפשרי: במהלך לימודיהם , מינימום של 3 שנים לפחות, נפלטים הסטודנטים כמעט לגמרי ממעגל העבודה ואילו ההוצאות מסביבם רק תופחות ותופחות. אלו שלא נערכו כראוי מבעוד מועד ואלו שאין להם את "הגב" של ההורים שלהם מוצאים את עצמם שקועים בחובות לבנק עוד לפני שפסעו צעד ראשון ואמיתי בחייהם.

 

שכר הלימוד האקדמי במשק – איפה הכי כדאי ומשתלם ללמוד

לצורך חישוב סך העלות הכללית  של התואר הראשון פירקנו אותו לכמה גורמים ומרכיבים עיקריים:
המרכיב הראשון והעיקרי כמובן הוא שכר הלימוד. מהו שכר הלימוד ומה הוא כולל?  שכר הלימוד הוא השכר שהסטודנטים משלמים ישירות למוסד הלימודים והוא כולל תשלום עבור שירותי ההוראה, הוצאות על ספרים, תשלומים על בחינות, שכר מאבטחים ועוד. מוסדות אקדמאיים הפועלים מטעם המועצה להשכלה גבוהה והמדינה (אוניברסיטאות לרוב אך גם מכללות כגון מכללת תל חי, מכללת תל אביבי יפו, המכללה בספיר) שכר הלימוד בהם נקבע על ידי המועצה ובד"כ הוא קבוע ועומד על כ- 13,000 ₪ בשנה – כמעט 40,000 ₪ לתואר.

לעומת זאת אם תרצו להירשם ללימודי תואר ראשון במכללה למנהל, תשלמו שכר לימוד גבוה יותר. במכללה למנהל, יחד עם מוסדות כמו הקריה האקדמית אונו, הבינתחומי בהרצליה והמרכז ללימודים אקדמיים, שכר הלימוד עומד על כ- 25,000 ₪ לשנה – ותואר ראשון נע בין 80,000 ₪  – 100,000 ₪ . יש לקחת בחשבון כי תנאי הקבלה למכללות אלו הרבה יותר מקלים מהאוניברסיטאות.

לרכיב שכר הלימוד החלטנו להוסיף גם את רכיב דמי ההרשמה שכן זהו רכיב קבוע שאין בידי הכמה עולה תואר ראשוןסטודנט לשנותו. טופס הרשמה אותו טופס הנדרש למלא בכדי להגיש מועמדות לאוניברסיטה כלשהי) עולה כ – 410 ₪ כאשר קחו בחשבון שרוב הסטודנטים מנסים להתקבל ליותר מאוניברסיטה אחת…

לרכיב שכר הלימוד יש להכניס מספר תשלומים שאם תנהגו לפי כל הכללים בהחלט תוכלו להתחמק מהם – אך יש לקחת אותם בחשבון וכל הפחות להכיר בהם: עלות של שינוי קורס לאחר מועד ההרשמה כ-30 ₪, אם איחרתם בתשלום דמי ההרשמה תאלצו לשלם קנס בגובה של 175 ₪  ואם תרצו להוציא אישור על גובה שכר הלימוד שלכם תאלצו להיפרד מ- 33 שקלים.

 

הוצאות עוטפות – כל מה שהסטודנטים צריכים בכדי לסיים את התואר

מעבר לתשלומי היסוד של שכר הלימוד וההרשמה ישנם עוד כמה הוצאות שבלעדיהן סטודנט כנראה לא יחשבו סטודנטים בישראל. ספרים, עטים וטושים זוהרים הם רק חלק מההוצאות שיש לקחת בחשבון במהלך התואר. אך לא רק הם. כל סטודנט מוצא את עצמו ניצב מול מכונת הצילום וההדפסה לפחות פעמיים שלוש בסמסטר – בין אם הוא משלים סיכומים מחברים, מדפיס את העבודה שהוצא צריך להגיש ובין אם הוא מצלם/מדפיס מחברת בחינה. עלות הצילום היא לכאורה זניחה – כ- 15-20 אגורות לצילום, סכומים שלא יגרמו לכם להרים גבה אך במצטבר – בעיקר לאחר שתדפיסו את המחברת מבחן במשפט חוקתי יכולים להגיע לסכומים רציניים.

מחשב נייד ואינטרנט . אין היום סטודנט בלי מחשב ואינטרנט. אם בעבר המחשב נחשב כמותרות בימינו המחשב הינו כלי חובה ואמצעי דרכו מגישים הסטודנטים עבודות, לומדים קורסים ומתקשרים דרכו עם סגל המרצים והמזכירות. המחשב אמור להיות הוצאה חד פעמית לכל התואר ויכולה להיות בין 2,500 ₪ ל 7,000 ₪ בממוצע. את האינטרנט אנו לא נכלול בחשבון אך מדובר פה בסכום שנע בערך בין 50-90 ₪ בחודש.

 

השפעת מגורים ותחבורה על העלות של תואר ראשון

בין אם זה המרחק מהבית ובין אם זה מטעמים חברתיים – מרבית הסטודנטים לא גרים בבית הוריהם במהלך התואר. לסטודנטים אלו יש לרוב 2 חלופות מגורים – מעונות סטודנטים או שכירת דירה עם שותפים במקום שקרוב למוסד הלימודים. מחירי הדירות משתנים בהתאם לעיר וכמובן שתלויים במספר השותפים, במיקום ובאופי הדירה. עלות דירה במקרה הטוב עומד על כ- 1,100 ₪ לחודש ללא תשלומי ארנונה, חשמל מים ושאר משתנים. אם תהיו מעוניינים לגור במעונות תצטרכו לוודא כי הנכם עומדים בקריטריונים של מוסד הלימודים וכי אסור לכם להשתהות בהגשת הבקשה שכן הביקוש גדול.

תחבורה הינה חלק לא פחות עיקרי מחלק המגורים. בין אם אתם מתניידים בתחבורה ציבורית ובין אם ברכב פרטי זהו סכום שעליכם לקחת בחשבון. לסטודנטים ישנה הנחה ברכישת כרטיסים בתחבורה הציבורית. אם תרכשו חופשי חודשי מרחבי אזורי (כל גוש דן לדוגמא) תשלמו בערך כ- 200 ₪ לחודש. קחו בחשבון כי התחבורה הציבורית עוד יכולה להשתפר וכי יתכן שתצטרכו להחליף אוטובוס או שניים בדרך, או ללכת מספר דקות עקב מחסור בתחנות ליד מוסד הלימודים.

אלו מכם אשר יגיעו עם רכב פרטי יאלצו להתמודד מלבד מחירי הדלק, הביטוח והטיפולים של הרכב גם עם תשלומים עבור החנייה – סכום שנע בין 10 – 15 ₪ לכל יום שתגיעו ללימודים.

 

אז איך מתמודדים עם העלות של תואר ראשון

ישנם מלגות ומגוון של אפשרויות מימון שמטרתם לסייע לכם להשלים ולעבור את התואר בשלום. בטרם תכנסו ותשקעו בחומר הלימודים תבדקו אם אתם עומדים בקריטריונים של מלגה כזו או אחרת, קרן מסוימת או הירשמו לתוכנית מעורבות חברתית כלשהי.

אפשרות נוספת היא לקחת הלוואה לצורך השלמת הלימודים. ישנם חברות רבות ובנקים המעניקים לסטודנטים הלוואות בתנאים נוחים בהנחה שכאשר יסיימו את התואר תהיה ידם משגת לשלם את אשר לקחו.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן