כמה עולים לימודי תואר שני?

לימודי תואר שני
לימודי תואר שני

ראשית דבר – במה יש להתחשב בבחירת לימודי תואר שני?

לימודי תואר שני הפכו לדרישת חובה אצל מעסיקים רבים הן במגזר הציבורי והן במגזר העסקי. לאחר התואר הראשון רוב הבוגרים יוצאים לשוק העבודה ומשתלבים בו בתפקידים שונים. במקרים רבים המקצוע שנבחר על ידי אותם בוגרים איננו תואם את לימודי התואר הראשון שלהם. במקרים אלו רבים בוחרים להשלים את ההשכלה שלהם בעזרת לימודי תואר שני. במקרים אחרים, תואר שני הוא המשך טבעיי של התואר הראשון, כאשר השאיפה היא קריירה אקדמית. לחלופין, ישנם אנשים אשר בוחרים בגיל מאוחר יותר מסלול שתמיד עניין אותם, אך חיי המשפחה, הקריירה והתחייבויות קודמות מנעו זאת. בין אם אתם מתייחסים לאחת מהקבוצות הללו ובין אם אתם רוצים להתחיל לימודי תואר שני מסיבות אחרות, יש כמה נקודות שיש להתחשב בהן.

כמה עולה תואר שני?

ישנן כאמור מגוון סיבות ללמוד לתואר שני, אולם בטרם מתחייבים למסלול זה כדאי כמובן לבחון את עלותו.
באוניברסיטאות שכר הלימוד לתואר שני נקבע על ידי המועצה להשכלה גבוהה, ונכון לשנת 2014 הוא עומד על כ- 13,500 לשנה – סכום עליו יש להוסיף עלויות שונות כגון תשלום לאגודת הסטודנטים, תשלום עבור חומרי לימוד וכמובן צילומים, נסיעות לאוניברסיטה, חנייה, אוכל וכו'.

במכללות שכר הלימוד במסלולים המובילים לתואר שני נע על פני מנעד רחב, כשיש מכללות הגובות את שכר הלימוד האוניברסיטאי (כך למשל המרכז האקדמי רופין ומכללת עמק יזרעאל), ויש אחרות הגובות סכומים גבוהים יותר, כאלה שיכולים להגיע גם ליותר מ- 20,000 ש"ח לשנה (כשיש לזכור שלימודי תואר שני ברוב המקרים נפרסים על גבי שנתיים).

כך, לדוגמה, בקריה האקדמית אונו נפרדים הסטודנטים מכ- 50,000 ש"ח בדרך לתואר השני (במשך שנתיים), ואילו במרכז הבינתחומי הרצליה ישנם מסלולי לימוד שעלותם גם 40,000 ש"ח לשנה. באוניברסיטה הפתוחה התשלום הוא פר קורסים, כשעלות כל קורס במסגרת לימודי התואר השני היא 2000 ש"ח.

טיפים לבחירת מסלול לתואר שני

ישנם מסלולים שונים ללימודי תואר שני: מסלולים עם תזה או בלי, מסלולי התמחות או מסלולים הדורשים השלמות מרובות. כאשר אתם בוחרים את התוכנית המתאימה לכם, יש להתחשב במטרות האישיות שלכם, יחד עם כמות הזמן הפנוי שבידיכם, כמו גם המאמץ שאתם מוכנים להשקיע.

סוגי המסלולים- ישנם שני מסלולים נפוצים לתואר שני, מסלול עם תזה או מסלול ללא תזה. בדרך כלל, המסלול ללא התזה דורש שעות לימוד רבות יותר, אך מותאם יותר להעמקת ידע מקצועי בתחום המתאים לכם. לעומת זאת, מסלול עם תזה הוא המסלול המתאים לאלו מכם השואפים להמשיך בקריירה אקדמית בתחום שבחרתם. בדרך כלל, שעות הלימוד הנדרשות במסלולים אלו מועטות יותר, אך יש להשקיע שעות רבות במחקר וכתיבת התזה עצמה, מחוץ לשעות הלימודים. אם ברצונכם להתמחות במקצוע שלכם, ההמלצה היא מסלול ללא תזה.
מלגות- ישנם מסלולים רבים אשר מעניקים מלגות לסטודנטים לתואר שני. שווה להשקיע את הזמן ואת המאמץ, ובכך לחסוך משאבים כספיים משמעותיים ולמצוא את המלגה המתאימה ביותר עבורכם. מלגות כאלו יכולות לדרוש שעות התנדבות, אך עדיין ישתלמו יותר מאשר לימודים מחוסרי מלגה.

הסבה- במקרים רבים, בוגרי תואר ראשון מחליטים לעשות הסבת מקצוע, בעזרת לימודי התואר השני. במקרים כאלה, יש לקחת בחשבון את שעות ההשלמה הרבות, הפסד שעות העבודה והמחיר האישי. במקרים רבים, בוגרי תואר ראשון יהססו להתחיל תואר ראשון נוסף, במקצוע חדש לחלוטין. לימודי תואר שני הם דרך נהדרת להתחיל קריירה ומקצוע חדשים, בלי העומס של התואר הראשון.

בסופו של דבר, יש לבחור את המסלול המתאים ביותר אישית לכם, בעוד אתם מתחשבים בפרמטרים השונים, כגון יוקרת המוסד האקדמי בו תלמדו, כמות השעות שאתם מוכנים להשקיע, משפחה ועבודה וגם ובעיקר המטרה הסופית שלכם בלימודים.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן