כמה עולים קולטי שמש לייצור חשמל?

קולטי שמש

קולטי שמשקולטים פוטו וולטאיים יכולים להמיר את אנרגיית השמש לחשמל. מטרת ההמרה היא הפקת חשמל לשימוש ביתי או מכירה לחברת החשמל במחיר של בערך 2.01 שקלים לקוט"ש. פרויקטים של הקמת קולטים פוטו וולטאיים יצאו לדרך בשנת 2008, כתוצאה מפרסום החלטה של רשות החשמל. החלה זו קובעת, כי כל משק בית יכול לייצר עד 15 קילו ואט חשמל בזמן נתון מהקולטים. את הקולטים יש להתקין על גגות הבתים בדומה לקולטי השימוש לחימום מים, על פי הנחיות קבועות שמטרתן שמירה על בטיחות הסביבה והדיירים.

משרד התשתיות ורשות החשמל תומכים ואף מסבסדים יצרנים פרטיים העוסקים בהפקת חשמל מתאים סולריים. הטכנולוגיה עצמה כוללת הצבה של משטחים פוטו וולטאיים הסופגים אור, וממירים את האנרגיה ישירות לחשמל המוכר לנו. המשטחים מורכבים ממוליכים למחצה שבדרך כלל עשויים סיליקון, וההספק תלוי בגורמים כמו עוצמת האור, טמפרטורת הקולט והתנאים הספקטרלים השונים.

מרכיבים המשפיעים על המחיר

מיותר לציין כי לא מומלץ להתקין קולטי שמש לייצור חשמל בצורה עצמאית. יש צורך ביצירת קשר עם איש מקצוע המכיר את התחום, יודע כיצד להוביל ולהרכיב משטחים פוטו וולטאיים, ויכול להציע את התנאים הבטוחים ביותר עבור הלקוח. מעבר לכך, חשוב להכיר את המרכיבים המשפיעים על המחיר:

גודל

השקעה בקולטי שמש לייצור חשמל תלויה בגודל הרצוי. יש לקוחות המחפשים אחר משטחים קטנים לייצור חשמל עצמי וחיסכון על תשלום לחברת החשמל, לעומת אחרים המעוניינים לנצל את השטח שברשותם לצורך מכירת כמויות גדולות של חשמל. ככל שהפרויקט גדול יותר כך יורד המחיר עבור השקעה ממוצעת ל-1 קווט"ש-שיא.

ממיר

רוב המערכות המשמשות לייצור חשמל יכולות לעבוד במשך 20-25 שנה. עם זאת, מערכות אלו דורשות הצבה של ממיר מתחת לגג אשר ממנו מתבצע החיבור אל לוח החשמל הביתי. המחיר של הממיר מחושב בנפרד מהעלות הכללית של הקולטים.

קונסטרוקציות פלדה

בבתים בעלי גג שטוח יש צורך בהקמת קונסטרוקציות פלדה. מטרת הקונסטרוקציות היא להפנות את הקולטים דרומה בזווית של 30 מעלות, על מנת להגדיל את התפוקה, ובסופו של דבר גם את כמות החשמל המיוצרת. לעומת זאת, על גג רעפים מתקינים את הקולטים ישירות, וללא צורך בהקמה של קונסטרוקציות נוספות.

טווחי מחירים

השקעה ראשונית בקולטי שמש לייצור חשמל עומדת על בערך 40,000 ש"ח עבור 1 קוט"ש. השקעה במתקן של 3 קוט"ש תהיה יקרה יותר, ויכולה לעלות 100,000 ש"ח. מבחינת התשואה, מערכת ביתית צפויה להעניק לבעליה תשואה של 10%, ולכן על כל השקעה של 100,000 ש"ח מקבלים בחזרה 10,000 ש"ח.

המקסימום המותר על פי החוק מאפשר התקנה של קולטים לייצור 50 קוט"ש, וכך ניתן להגיע לתשואה של 12%. הדבר החשוב הוא לבחון את תנאי הגג, ולהקפיד על התקנה מקצועית ובטוחה.

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן