כמה עולים סוגי העצים השונים לבניית פרגולות

בין אם זוהי גינה פרטית, חצר, מרפסת גג או גן אירוח – בישראל שטופת השמש אין אפשרות ליהנות משהייה בחוץ מבלי קירוי פרגולה מתאים. החשיפה הישירה לשמש מזיקה לריהוט ולחפצים, מהווה סכנה בריאותית ובימים חמים אף בלתי נסבלת. מענה טוב ודקורטיבי הינו פרגולות עץ, המשתלבות באופן טבעי עם הסביבה החיצונית, ומאפשרות הצללה איכותית מבלי לפגום בתחושת המרחב. הבנייה בעץ זולה יחסית, מבטיחה אינסוף אפשרויות עיצוב ומתאימה כמעט לכל תנאי שטח. בנוסף, לעץ עמידות גבוהה לאורך שנים והתחזוקה קלה ופשוטה. במאמר נבצע סקירה של סוגי עצים ונציג מחירים לפלטות עץ.

סוגי עצים מומלצים לבניית פרגולות עץ

קיימים מספר סוגי עץ עיקריים המשמשים לבניית פרגולות. על מנת למקסם את התועלת ולהתאים את הפרגולה לצרכים ולמקום הספציפי, יש לבחור בתבונה את סוג העץ וסגנון הבנייה. כעת נציג את סוגי העצים השונים, יתרונותיהם וחסרונותיהם:

פרגולות עץ אורן

פרגולות מעץ אורן הן הנפוצות ביותר בבניית פרגולות ואהובות על בעלי המקצוע ועל חובבנים כאחד. לעץ האורן גימור טבעי בהיר הכולל 'עיניים' אופייניות ומשרה אווירה עדינה ושקטה. עץ האורן רך ונוח לניסור, לעיצוב ולבנייה, ולמרות מחירו הזול יהיה עמיד לאורך שנים אם יטופל ויתוחזק בקביעות. שימו לב: עץ אורן מחוטא מקבל גוון ירוק מעט, אך ניתן לצבוע אותו.

בארץ נפוצים מספר סוגים עיקריים של עצי אורן:

עץ אורן פיני – במקור מפינלנד אולם מגודל באופן מלאכותי גם במקומות אחרים בעולם. צבעו חום-צהבהב. האורן הפיני רגיש למזיקים ויש לטפל בו בקביעות או לצפות אותו בשכבת מגן. דרגות האיכות המשתנות של העץ מצוינות במספרים, כאשר המספר 5 מתייחס לדרגה הגבוהה ביותר.

אשוחית (Spruce Pine), שלפעמים נקראת גם אשוח או 'ספרוס' כמו בשמה האנגלי.

אשוח דאגלאס – שלמרות שמו אינו שייך לעץ חג המולד אלא למשפחת האורניים ממערב אמריקה הצפונית. צבעו חום-אדמדם בהיר ובזכות עמידותו הטבעית לא מוכרחים לבצע בו חיטוי.

יתרונות וחסרונות בפרגולות עץ אורן: 

יתרונות:

– זמין וזול. פרגולות מעץ אורן הן החסכוניות ביותר.

– מקורו של עץ האורן במשפחת העצים הרכים, ולכן עיבודו נוח במיוחד ומתאים לבנייה עצמאית גם בכלים חצי מקצועיים.

חסרונות: 

– האורן רך ורגיש לפגעי מזג האוויר.

– פרגולות עץ אורן דורשות תחזוקה שוטפת.

– בהעדר טיפול נכון ה'עיניים' שעל האורן מפרישות שרף הפוגע במראה הפרגולה.

פרגולות עץ רב שכבתי

אם רוצים לעצב פרגולה מיוחדת, שונה מפרגולות העץ הקלאסיות הישרות – עץ רב שכבתי (מכונה גם "עץ מהונדס") יספק את הסחורה. אלו קורות עץ הבנויות משתיים או כמה שכבות דקות בגימור עדין המודבקות זו לזו תוך כדי דחיסה. ההדבקה המלאכותית מאפשרת שליטה מלאה בתכונותיו ומראהו הסופי של העץ ללא מגבלת גודל וצורה, וניתן לעצב ממנו גם קשתות, פיתוחים ודוגמאות מורכבות. עץ רב שכבתי הוא חזק, יציב ויחד עם זאת – גמיש ונוח לעבודה.

בבניית פרגולות עץ רב שכבתי משתמשים לרוב באורן לסוגיו. המתאים והאיכותי ביותר הוא אורן צפון-אירופאי מאזור פינלנד, שוודיה וגרמניה.

יתרונות וחסרונות בפרגולות עץ רב שכבתי: 

יתרונות:

– שחיקה איטית, יציבות ועמידות יוצאת דופן בתנאי מזג אוויר ולחות משתנים.

– נוחות בעבודה ואפשרויות עיצוב מיוחדות – העץ לא מסתובב וכמעט שאינו נסדק

– דורש תחזוקה מינימלית

חסרונות:

– המחיר בהתאם… עץ רב שכבתי יקר יחסית

– בעל מסה גדולה

פרגולות עץ גושני

כפי שניתן להסיק משמו, העץ הגושני בנוי מגוש מוצק – קורות רחבות וארוכות (עד תשעה מטרים), ומשרה מראה כפרי, מחוספס ומאסיבי.

כשבעל מקצוע מציין "עץ גושני" הוא מתכוון לאחת משתי האפשרויות: קורות גדולות שהוקצעו מעץ שלם, או גושי עץ שנוצרו מהדבקה של כמה לוחות יחד ודחיסתם. למרות שגוש שלם 'מהטבע' נשמע מרשים, דווקא הדבקת ודחיסת מספר לוחות עדיפה ומניבה תוצר חזק ועמיד במיוחד.

פרגולות עץ גושני מיוצרות מכמה סוגי עצים עיקריים:

עץ גושני לבן – אשוח המשתייך למשפחת המחטניים, השכיח והזול ביותר מבין העצים הגושניים. מגיע לרוב מיערות פינלנד וצבעו בהיר, מלבן-צהבהב ועד חום חלש. לעיתים יופיעו סדקים שאינם פוגעים בחוסנו.

עץ מלוק קנדי – מקורו בקנדה (כמובן!) וצבעו אדמדם בהיר. מתאפיין בצפיפות סיבים וייבוש מהיר המקנים לו סדקים טבעיים ומראה כפרי מיוחד. חשוב לוודא כי חלפו שלושה חודשים מעיבודו, מאחר ורוב הקימורים בעץ נוצרים בשלב ההתייבשות.

עץ אלון גושני- זהו עץ קשה במיוחד ובעל משקל כבד, המיובא מצפון מזרח ארה"ב וצפון מזרח אירופה. צבעו נע מחום בהיר לחום כהה והוא משמש לבניית פרגולות מסוגננות ויוקרתיות.

עץ  דוגלס פייר גושני – עץ חזק, יוקרתי ומרשים. מקורו בצפון אמריקה וצבעו אדמדמם-ורדרד. העץ מפונק ומומלץ רק למשקיענים – מחירו גבוה יחסית והוא דורש תחזוקה תמידית עקב רמת יובש גבוהה.

יתרונות וחסרונות בפרגולות עץ גושני: 

יתרונות:

– עובי ורוחב הקורות מעניקים לפרגולה עמידות גבוהה וחוזק רב. בקורות עץ גושני לא תיווצר "בטן" – התעקמות של העץ עם השנים, והן יכולות לשאת עליהן משא כבד.

– תחזוקת הפרגולה, הטיפול בה וצביעתה פשוטים יותר בהשוואה לסוגי עץ אחרים.

חסרונות:

הקורות כבדות וארוכות, לכן העבודה איתן קשה ומחייבת ניסיון וכלים מקצועיים.

– קורות עץ שהוקצעו מגזע שלם מפתחות סדקים העלולים לפגום בחוסנם.

– פרגולות מעץ גושני יקרות מאד בהשוואה לסוגי עצים אחרים.

עלויות סוגי העץ השונים

קשה לשער עלות מדויקת בבניית פרגולה, משום שהשקלול הסופי מורכב מפרמטרים רבים: צורת הבנייה, מיקומה, סוג הקרקע והעיצוב. אולם ללא ספק סוג העץ הוא הפרמטר המשפיע ביותר על המחיר – וגם על איכות ואורך חיי הפרגולה.

המחירון להלן מתייחס למ"ר בנוי שלד בלבד, ללא כיסוי:

– פרגולות עץ אורן: 250-450 ש"ח

– פרגולות עץ רב שכבתי: 350-600 ש"ח

– פרגולות עץ גושני: 400-700 ₪

המאמר נכתב באדיבות אתר טוב תודה

מאמרים מומלצים

דילוג לתוכן